Trainingen


Actuele Informatie

- In verband met de covid maatregelen kunnen
   we op dit moment niet in groepsverband
   trainen. Tot die tijd ontvangen jullie de 
   trainingen digitaal en kun je ze zelf uitvoeren.

- Tijdens de trainingen dient iedereen zich aan 
   de covid-19 voorschriften van het RIVM te
   houden. Kijk hiervoor op de website van de
   rijksoverheid. De gevolgen voor het niet
   (op)volgen van de 
voorschriften en
   aanwijzingen zijn voor eigen rekening en risico 
   van de individuele sportbeoefenaar/het lid.


De Start to Run cursus van maart gaat helaas niet door.


Tot aan het tijdstip dat we weer gezamenlijk mogen trainen worden er geen trainingen meer op de website gezet. Voer de trainingen zoveel mogelijk in je eigen omgeving uit, zodat reisbewegingen zoveel mogelijk worden beperkt. 
Heb je persoonlijk advies nodig, dan kun je mij altijd bellen, appen of mailen.


Hopelijk starten we vanaf 1 april weer met de groepstrainingen!


E-Book looptechniek

Download
E-Book Looptechniek
Voor iedereen die zijn looptechniek wil verbeteren, is er een gratis e-book gemaakt. En het mooie is: door de praktische tips kan iedereen het toepassen op zijn of haar eigen situatie.
Whitepaper Looptechniek.pdf
Adobe Acrobat document 2.3 MB

Efficiënt trainen

Een goed gevarieerd trainingsprogramma biedt een grotere kans op prestatie-verbetering.

Inspanningszones trainen 

In elke inspanningszone haal je energie uit de beschikbare brandstof in je lichaam (creatinefosfaten, koolhydraten en vetten).

Je traint deze subsystemen het meest efficiënt als je ze 'geïsoleerd' traint. Dat vraagt om een grote variatie in trainingsintensiteit. Een goed herstel na de training is hierbij cruciaal.

Aeroob

Bij een aerobe training gebruiken de spieren zuurstof om de brandstof geheel te laten verbranden.

Het uithoudingsvermogen wordt vooral bepaald door het aeroob systeem.

Anaeroob

Bij een anaerobe training gebruiken de spieren (bijna) geen zuurstof waardoor er afval ontstaat (onvolledige verbranding). Dit afval noemen we melkzuur.



Veiligheid en gedrag

Om zo verantwoord en veilig mogelijk te kunnen trainen, maken wij gebruik van hartslagzones.

Hierbij gebruiken wij o.a. data op basis van de HFmax, de Zoladz test en de Cooper test.

Door gebruik te maken van zonetrainingen, trainen wij  alle energiesystemen van het lichaam en proberen we blessures tot een minimum te beperken.  

 

Om tot betere prestaties te komen, is het aan te bevelen om naast de reguliere trainingen zelf nog één keer per week een herstel training te doen. Train nooit 2 dagen achter elkaar! Zorg dat er altijd minimaal 1 rustdag tussen de trainingsdagen zit.

 

Motorische basiseigenschappen die van invloed zijn op het prestatievermogen:

1. Beweeglijkheid

2. Kracht

3. Snelheid

4. Uithoudingsvermogen

5. Coördinatie 

 

Bij Vita Running staat veiligheid en verantwoord hardlopen voorop. Daarom hebben wij met elkaar enkele gedragsregels* afgesproken om het sporten nu en in de toekomst plezierig en uitdagend te houden. De gedragscode binnen Vita Running is opgesteld op basis van de richtlijnen die de Nederlandse Atletiekunie ons ter beschikking heeft gesteld. Wij verzoeken ieder lid van Vita Running en/of lopers die via Vita Running aan een training, cursus of wedstrijd deelnemen, deze gedragsregels in acht te nemen.

- In verband met de veiligheid wordt er bij extreme weersomstandigheden niet getraind.

- Mocht een training niet doorgaan, dan wordt dat gecommuniceerd via de groepsapp./website.

- Afmeldingen graag tijdig doorgeven via de groepsapp.

- In het donker wordt er alleen gelopen mét fluorescerende hesjes of lopers lampjes.

- Lopers die niet goed zichtbaar zijn in het donker, mogen niet deelnemen aan de training.
Deelname aan trainingen en wedstrijden gebeurd op eigen risico. 

* De gedragsregels zijn te vinden onder het menu Contact


Recensie

Voor mijn opleiding Politiekundige aan de Politieacademie moest ik professioneel fit afleggen. Een onderdeel hiervan is 1600 meter in maximaal 8.45 min te rennen. Samen met Peter Franssen van Vita Running is er een plan opgesteld om dit te behalen. Ik kreeg deskundig advies en goede begeleiding tijdens de trainingen die ik gedurende drie maanden heb gevolgd en daardoor met succes het hardloop onderdeel van professioneel fit afgerond.